lördag 16 december 2017

Kalljästa frallor

Nybakat till frukost...

Kalljästa frallor
12 st 

  • 25 g jäst
  • 5 dl vatten
  • 2 msk olivolja
  • 1 msk honung
  • 2 tsk salt
  • ca 12 dl vetemjöl
Pensling & garnering
  • 1 ägg, uppvispat
  • ca ½ dl valfria frön, t ex vallmofrön, linfrön och solrosfrön

GÖR SÅ HÄR:

  1. På kvällen: Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt olja, honung, salt och vetemjöl och arbeta ihop till en smidig deg, ca 20 min i maskin. Lägg degen i en bunke och täck den med plastfolie. Jäs degen i rumstemperatur i 30 min, sätt sedan in bunken i kylskåpet och jäs degen över natten
    i 8–10 tim.
  2. På morgonen: Sätt ugnen på 225 grader. Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela degen
    i 12 bitar och forma dem till runda bullar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Låt bröden jäsa under bakduk i ca 40 min.
  3. Pensla bröden med uppvispat ägg och strö över valfria frön. Grädda frallorna mitt i ugnen i 15–20 min. Låt dem svalna på galler utan bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar