tisdag 25 april 2017

Skål av pärlor

Ikväll hittade jag dottern förtvivlad klippande i en stor flörtkula.
Jag får veta att hon till i morgon måste pyssla en matskål till ett hamsterprojekt som hon har tillsammans med några kompisar i skolan. Det har fallit på hennes lott att tillverka skålen. De andra gör hamstern.
Men det är ju omöjligt att få ett hål i flörtkulan enligt barnet.
Jag frågar om det inte vore bättre att använda något annat material. Men hon har gått i baklås och ser inga andra alternativ. Tur att just jag är hennes mamma då...
Snabbt söker jag fram instruktioner till en skål av pärlor på telefonen. Och tur som är köper hon mitt förslag. Och det här är super enkelt och går fort...
Smörj en ugnsfast skål med matolja. Lägg ett lager pärlor i botten och upp efter kanten. In i ugnen, 200 grader i 10 minuter. Låt svalna och ta försiktigt lös med hjälp av en kniv. Klart...

Hamstern har en matskål. Och jag har ett nöjt och glatt barn. Vad mer kan en trött mamma önska sig...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar