måndag 30 september 2013

Pulled Pork

En av våra döttrar och jag själv är sjuk. En fördel när man är hemma med sjuka barn är att man hinner laga långkok även under vardagar. Idag har jag gjort "Pulled Pork" och familjen jublar...


Original recept hittar ni t e x här Pulled Pork . Det finns massor med olika recept om man googlar.
Jag kör en egen variant som är anpassad efter vår familjs smaklökar:

Jag tillagar min i stekpåse
  • 2-3 kg fläskkarré eller skinkstek
  • Kryddor efter smak ( grillkrydda, peppar, salt, chiliflakes) gnids in i köttet
  • grönsaker som morot, lök, vitlök ( eller annat som finns hemma) läggs bredvid köttet.
  • In i ugnen på 150 grader i 5-6 timmar.
  • Ta tillvara på spadet
  • "riv" sönder köttet i strimlor
  • Jag serverar min med pitabröd, orientdressing och olika grönsaker ( som till tacos)
Om det blir något kött över gör jag en gräddsås av spadet. Lägg i köttresterna, koka potatis eller pasta till.
Det här är riktig "fast food". bara några minuters förberedelser sen kan du läsa jultidningar i timmar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar